در چند دهه اخیر همانند سایر پیشرفت‌ها در علم و تکنولوژی، دنیای چاپ هم دچار تحولات بسیار شگرف و عظیمی شد.

شاید چیزی که امروزه از دستگاه‌های چاپ و تحولات آن می‌بینیم تا چند دهه گذشته و قبل از پیشرفت و تحول رایانه‌ها امری غیرممکن و دور از انتظار بود. اما خوشبختانه امروزه با ترقی علم و دنیای دیجیتال همه چیز تغییر پیدا کرده و دستخوش این تحول جدید شده است.

یکی از این موارد چاپ دیجیتال بوده که قصد داریم در این مقاله این نوع چاپ و همچنین چاپ افست را به شما معرفی کنیم و تفاوت‌های آن‌ها را نیز به طور مجزا به شما توضیح بدهیم. پس اگر شما هم می‌خواهید در این باره اطلاعات کلی کسب کنید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چاپ دیجیتال

قبل از این که به نقد و بررسی چاپ دیجیتال یا چاپ افست بپردازیم بهتر است اول در مورد چاپ دیجیتال توضیح بدهیم. به طور کلی، همان‌طور که از نام این نوع چاپ (دیجیتال) مشخص است، در این روش ما می‌توانیم هر تصویری که در دنیای دیجیتالی خلق کرده‌ایم را چاپ کرده و آن را وارد دنیای واقعی و سه‌بعدی خودمان کنیم. اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح بدهیم، در این روش  چاپ دیجیتال مستقیما به یک رایانه متصل می‌شود و پس از آنکه دستور چاپ طرح از طریق رایانه به دستگاه چاپ منتقل شود، دستگاه در آنِ واحد شروع به چاپ کردن طرح می‌کند که می‌تواند در کمترین زمان ممکن این کار را انجام بدهد. مزیتی که در چاپ دیجیتال وجود دارد امکان تغییر طرح و یا اندازه آن است که کار را برای استفاده‌کنندگانش بسیار راحت‌تر کرده است.

 

چاپ بنر افست

نکته بسیار مهمی که در چاپ دیجیتال وجود دارد قابلیت چاپ در اندازه بزرگ است. این یکی از مزیت‌هاییست که متاسفانه آن را در چاپ افست نخواهیم یافت. البته در ادامه به نقد و بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و مشخص خواهیم کرد که چاپ دیجیتال یا چاپ افست هر کدام چه کارایی‌هایی دارند و به چه دردی می‌خورند، اما فعلا به موضوع خودمان یا همان چاپ دیجیتال بپردازیم.

همان‌طور که گفتیم در چاپ دیجیتال ما قادر خواهیم بود طراح‌هایی در اندازه‌های بسیار بزرگ را چاپ کنیم. معمولا این اندازه‌ها چیزی حدود 50 تا 144 اینچ هستند که اندازه‌های بسیار بزرگی را برایمان پوشش می‌دهند. دستگاه‌هایی که چنین امکانی، یعنی توانایی چاپ در اندازه‌های بزرگ را دارند لارج فرمت (Larg Format) نامیده می‌شوند.

یکی از روش‌های مرسومی که امروزه استفاده بسیاری از دستگاه‌های چاپ دیجیتالی لارج فرمت در آن می‌شود، چاپ بنر است. اگر شما هم تا به حال تجربه چاپ بنری را داشته باشید، هنگام مراجعه کردن به چاپخانه یا مرکزی که قرار است بنرتان را در آنجا چاپ کنید متوجه یک دستگاه بسیار بزرگ که طول بسیار عریضی دارد شده‌اید. این همان دستگاه لارج فرمت بوده که قادر است بنر شما را در کمتر از چند دقیقه و با بهترین کیفیت چاپ کند. البته ناگفته نماند که کیفیت چاپ بنز شما هم بستگی زیادی به کیفیت تصویر و یا همان فایلی دارد که به چاپخانه برای چاپ ارائه می‌دهید. ینی اگر کیفیت فایلتان چندان بالا و یا خوب نباشد نباید انتظار معجزه از دستگاه چاپ دیجیتال لارج فرمت داشته باشید.

 

چاپ دیجیتال

البته دستگاه‌های چاپ دیجیتال در چند نوع متنوع هستند و فقط به یک نوع خاص که در بالا اشاره کردیم ختم نمی‌شوند. برای مثال شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصمیم گرفته باشید به کافی‌نت نزدیک خانه‌تان مراجعه کنید تا فایل یا طرحتان را پرینت بگیرید. در چنین شرایطی آن‌ها از یک چاپگر دیجیتال استفاده می‌کنند که کار شما را در کمترین زمان ممکن را می‌اندازد. حالا ممکن است این دستگاه به شکل لیزری و یا دستگاه چاپ جوهرافشان باشد که هر دو تفاوت‌های زیادی نسبت به یکدیگر دارند. به طور کلی چاپ دیجیتال هزینه بالاتری نسبت به چاپ افست دارد و این باعث می‌شود در تیراژهای بالا استفاده از این روش بسیار منطقی و یا اقتصادی‌ به نظر نرسد. پس قبل از اینکه بدانید آیا باید از چاپ دیجیتال یا چاپ افست استفاده کنید حتما به این موضوع توجه کنید که میزان تیراژ چاپتان دقیقا چقدر است.

چاپ افست

در این روش از  چاپ که یکی از رایج‌ترین روش‌های موجود برای تیراژهای بالاست، در قسمت لیتوگرافی صفحاتی از جنس آلومینیوم که در قالب زینک هستند ساخته می‌شود. یعنی به طور کلی ما از 4 قالب زینک برای طرح‌هایمان در چاپ افست استفاده می‌کنیم. اما در این روش برخلاف چاپ دیجیتال، از سیستم مدل رنگی CMYK برای چاپ طرح‌ها استفاده می‌شود. بدین معنا که هر زینک یک رنگ متفاوتی دارد و طرح‌ها هر کدام در قسمت متفاوتی از بخش رنگی قرار داده می‌شوند و هر یک به ترتیب از هر 4 رنگ‌های CMYK بهره می‌برند. یعنی اگر یک طرح را در نظر بگیریم اول از زیر لایه رنگ زرد، سپس آبی و … می‌گذرد و هر کدام از رنگ‌ها به کمک ترکیب یکدیگر طرح نهایی را بدون کوچک‌ترین ایرادی خلق می‌کنند.

 

چاپ افست

در واقع به همین دلیل گفته می‌شود که چاپ افست کیفیت خیلی بالاتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد. بیشتر کسانی که بین چاپ دیجیتال یا چاپ افست مردد هستند و نمی‌دانند باید کدام روش را برای چاپ طرحشان استفاده کنند، ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم اگر طرحی دارند که کیفیت آن برایشان بسیار مهم است حتما از روش چاپ افست استفاده کنند. چاپ افست دقت بسیار بالایی در خلق کردن رنگ‌های طبیعی نسبت به چاپ دیجیتال دارد. این بدان معنا نیست که چاپ دیجیتال کیفیت بسیار بدی در مقایسه با چاپ افست دارد، بلکه می‌خواهیم بگوییم اگر دقت بیشتری در جزئیات هر دو چاپ‌ها بکنید بدون شک متوجه منظورمان خواهید شد.

تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال

در بالا به طور مختصر راجع به هر دو روش چاپ‌ها توضیح دادیم و گفتیم که هر کدام چه خصوصیاتی دارند و کجاها به دردمان خواهند خورد. به طور کلی اگر قصد دارید فایلتان را در تیراژ بالا چاپ کنید و یا اندازه چاپتان بسیار بزرگ نیست و در حد 22 تا 28 اینچ است می‌توانید از این روش یعنی چاپ افست برای طرحتان استفاده کنید. چرا که افست فقط در این اندازه قادر است طرحتان را چاپ کند. از طرفی دیگر اگر قصد داشتید در تیراژ کمتر و همچنین اندازه بالاتر از 28 اینچ طرحتان را چاپ کنید و بین چاپ دیجیتال یا چاپ افست مردد بودید حتما روش چاپ دیجیتال را انتخاب کنید. چرا که این روش گران‌تر از چاپ افست بوده و ممکن است زیاد برایتان مقرون به صرفه نباشد. از طرفی دیگر حتما بحث کیفیت در چاپتان را نیز مدنظر قرار بدهید. چرا که اگر کیفیت کار نهایی برایتان اولویت بیشتری داشته باشد، در آن صورت باید حتما از روش چاپ افست استفاده کنید.

 

چاپ

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه این دو روش‌های چاپ را برایتان توضیح بدهیم و تفاوت‌های آن‌ها را نیز به شکل مجزا شرح بدهیم تا بحث چاپ دیجیتال یا چاپ افست برایتان کاملا واضح شود و اگر روزی قصد داشتید یکی از این دو روش را برای چاپ محصولتان استفاده کنید به راحتی و بدون هیچ مشکلی روشی که دقیقا مناسب کارتان هست را انتخاب کنید. اگر نسبت به اولویتی که دارید اقدام کنید حتم داریم که کار تصمیم‌گیری نهایی نیز برایتان بسیار آسوده‌تر خواهد شد. یعنی اگر اولویتتان هزینه کمتر و کیفیت بیشتر است حتما باید روش چاپ افست را انتخاب کنید و اگر اندازه بزرگ‌تر در اولویتتان قرار دارد باید روی چاپ دیجیتال حساب ویژه‌ای باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *